Direktlänk till inlägg 14 oktober 2010

Igår fast idag, men jag menar igår.

Av Sofia - 14 oktober 2010 09:46

Jag ligger just nu i min nya säng. Den är bred. Kanske 140? Kan hända att den bara är 120 men den känns som 160. Jag säger 140. En dag ska jag mäta. På båda sidor om sängen finns det sängbord med en lampa på varje bord, dessutom finns det lampknappar för taket på tre ställen i rummet. Två av dem når jag utan problem när jag ligger i sängen. Idag (onsdag den 13 oktober 2010 22;22) finns det inget internet i mitt nya hem men det kommer imorgon.  (paus nu är det mat!)

 


(I’m back!) Det hade blivit ett missförstånd med familjerna, en timma innan jag klev innanför dörren blev familjen informerad. Det verkade inte spela någon roll i och för sig. Teresa (jag är osäker på stavningen), min värdmamma och hennes dotter var jätteglad och trevlig, visade mig in i mitt rum och berättade om hushållet. Jag installerade mig snabbt, inte mycket packning, och började plugga religion nästan med en gång. Det måste ju också göras, inte bara roligheter här inte! Helt plötsligt kommer det in en till tjej som jag inte har någon aning om vem hon var eller vad hon gjorde här men jag antar att jag kommer få veta i framtiden. När min puls gått ner igen och jag fortsätter plugga kommer det in två män, min värdfar och en annan snubbe som jag tror var gift med någon av tjejerna, vet inte vem. Jag lägger ner pluggandet då där är omöjligt efter allt kindpussande att slappna av. Jag sitter och kollar på tv med min värdfar som jag Tror heter Carlos. Jag är inte alls säker. Han pratar mycket, gärna och otroligt fort och typsikt andaluciskt, det vill säga slöddrigt och ingen artikuleration alls. Jag ska lära mig! Familjen åkte iväg till en möbelaffär för att kolla efter ett skrivbord och en stol till mig medans jag stannade hemma och bytte om inför yogan. När huset var tomt passade jag på att ta lite bilder, jag kommer nog inte få så många fler ensamma tillfällen i lägenheten här tillskillnad från hur jag hade det innan.


Yogan var trevlig, vår lärare var inte alls på samma nivå som Ewa-Marie utan kändes lite mer flummig och hobby-yogautövare, om man kan säga så. 1,5 timme yogade vi i alla fall, Moa-Li, Hilda och jag, så nu känner jag mig lagon go i lederna. När jag kom hem var det bara två minuter kvar innan maten var klar. Vilken tajming!  Soppa med mini-spagetti och ägg till förrätt. Se där! Det fanns en varmrätt också. Kyckling och pommes. Jag var glad och framförallt mätt när damen kommer in med melon och yoghurt till efterrätt. Är det sant? Är jag i himmelriket? Vi pratar och skojar och gör mycket narr av gubben. Efter de få timmarna jag spenderat med honom så tror jag bestämt att min mormor kommer hitta sig en skön kompis i honom när hon tittar förbi. Vi kikade i duschen förut för att jag skulle få förklarat för mig hur den fungerar, min dusch, det är bara jag som använder den! (nu kom värdfar förbi ”buenas noches, hasta mañana” lite kul så där klockan tjugo över elva) Den är lite svårhanterlig så alla blev lite blöta och vi skrattade och hade kul. Än så länge trivs jag underbart bra! Alla är jättesnälla och snubben som var gift med någon kan prata lite engelska ifall jag måste i nödfall säga något och det bara inte funkar på spanska. Han är rätt bra att ha vi familjemiddagar också kan jag tänka mig. Det var fem personer i huset förut och minst två av dem pratade samtidigt. Det var grymt svårt att hänga med. Jag längtar tills imorgon! Då blir det en till social middag och vi flickor ska prova på att dansa salsa. Najs! Förhoppningsvis finns internet då också, jag saknar skype!


Vet ni vad?! Jag älskar listor. Bra saker med lägenheten (so far):

  • Jag har inte sett ett endaste kryp här!
  • Max fyra minuter till skolan om jag är riktigt seg
  • Min ena vägg i mitt rum består av en två enorma speglar
  • Min andra vägg har en jättestor spegel som är perfekt tiltad!
  • Jag har en ac på rummet.
  • Jag har en liten balkong
  • Det finns en liten terrass ifall man vill känna sig lyxig.
  • Min säng är hård på ett bra sätt och jag kan inte ana en endaste fjäder
  • Familjen är störtskön
  • Överkastet i min säng är underbart på alla sätt som är möjliga!

Och nu! Det nästan bästa av allt, till Peter:

  • Min ena sänglampa har fått en kompis. Eftersom skärmen är en metallram så sitter det en älg där och har det jättemysigt! Jag tar ett foto nu!

 


God natt nu, jag ska provsova sängen. Det känns så bra.

 
 
Ingen bild

Mamma

14 oktober 2010 11:50

Vilken skillnad!!! Hoppas det håller i sig nu och att ni kommer trivas ihop.
Det verkar som du blivit lite mer taggad att lära mer spanska och det är ju bra, behöver ju en duktig tolk när vi kommer...
Ska bli så härligt att få träffa dig snart

 
Ingen bild

mom

14 oktober 2010 18:53

Älskade Sofia!Vad du har fått det fint i ditt nya hem.Hoppas att du får det riktigt roligt hos familjen.Älskar dej hur mycket som helst!!!!Pussar och kramar från mormor ja från morfar också.Var rädd om dej när du är ute på stan.ILYmom

Sofia

14 oktober 2010 19:10

Tack, söta lilla underbara mormor

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - 10 april 2011 00:49

MEN HeRRE GUD! GÅ IN PÅ www.jagkanva.blogg.se Där uppdateras det IBLAND ändå ^^ ...

Av Sofia - 18 oktober 2010 15:53

Ronda Vi åkte buss härifrån med full buss klockan 9 på lördagsmorgonen. Allt började bra. Folk hade berättat att det var en rätt tufff bussfärd så jag satt ganska långt fram för att slippa spy. Det gick utmärkt, jag klarade mig finfint! Först un...

Av Sofia - 16 oktober 2010 18:10


Igår så lekte jag med massa folk, bland annat min matte/fysiklärare i aulan! Det var skitskoj med capoeiran och jag ska lätt prova det igen, ska skriva upp mig på intresselistan så fort den dyker upp! Min värd brorson kunde visst inte prata, tycker d...

Av Sofia - 15 oktober 2010 13:15


Igår va en skön dag. Jag blev mega-aggressiv på min engelskalärare för jag tycker inte att han är någevidare bra. Jag är tydligen ensam om den åsikten så det var inte den roligaste lektionen alltså. I vilket fall var det ju torsdag, vilket är den tuf...

Av Sofia - 14 oktober 2010 18:53


Jag har 9 minuter på mig att summera min dag innan skolan stänger så därför låter jag bli! Masssssa intressant har hänt idag men jag håller det för mig själv ett tag till :D Kanske delar jag med mig av mina "manliga" äventyr imorgon! ADJÖ! ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards